maandag 7 december 2015

Noor! Vriendinnendag Tutorial - Janet Blaauw


Hallo allemaal,

Wat was het weer gezellig op de Noor!Design Vriendinnendag.


Een dag volgepropt met leuke dingen. Het was soms even aanpoten want we willen jullie natuurlijk zoveel mogelijk laten zien, maken, uitleggen enz. Zo komt het dus ook voor dat er projectjes niet afkomen. Die dag had ik jullie dan ook beloofd dat ik een blogpost zou schrijven waarin de kaart en de beschrijving er van in stond. Dus bij deze de beschrijving met foto`s en  tekeningen van mijn workshop van de sterkaart die ik samen met Monique heb gegeven.


Ik zal het stap voor stap uitleggen.

Begin met het snijden van een vel cardstock naar de maat 30 x 30 cm.
Zet dan een dus streepje van ongeveer 10 cm lang op 15 cm.
Trek nu van uit de hoek naar het dunne streepje een lijn van 30 cm.
En vanuit de andere hoek eveneens een lijn van 30 cm.
Je hebt nu een driehoek getekend die alle zijden heeft van 30 cm.

Snijd of knip de driehoek uit en zet in het midden van de onderste lijn een klein hulpstipje
op 15 cm. Vouw hier 1 punt naar toe zoals op de foto hier onder.


Vouw nu de andere hoek er overheen, zoals op de foto hieronder


En ook de laatste hoek vouw je zodat je weer een driehoek hebt.


Vouw het geheel weer open en teken vanaf de punt 10 cm. En ook aan de andere kant van de punt.
Ril nu langs je liniaal die op die 10 cm ligt. Je hebt dan een lijn gemaakt zoals op de foto hieronder.



Doe dit aan alle hoeken en je hebt het zo als de tekening hieronder.

Vouw nu je rillijnen. De grote punten eerst en dan de kleine punten de andere kant op.
Zoals hier onder.


Nu ziet het er zo uit.



Vouw nu ter controle even alles dicht. 
Doe dit net als dat je een doos dicht wilt doen. Dus eerst 1 dicht dan de tweede dicht en de
laatste ligt er dan meer boven op. De hoek waar mijn potlood ligt is dus vrij.
Als je nu de kaart los zou laten gaat hij weer open.
Dit kan je voorkomen door de hoek onder de onderste hoek te vouwen.
Dus net als bij een doos die open is en die je weer wilt sluiten.


Het je dit voor elkaar gekregen dan ziet het er zoals hieronder uit.


Nu kun je de basis even aan de kant leggen en gaan we verder met het design papier.
Hiervan snijd je een vierkant van 29,5 x 29,5 cm.
Zet in het midden ( 14,8 cm ) van de lange kant een hulp streepje.
Vouw hier een punt naar toe.


Vouw de andere er weer overheen


En net als bij de basiskaart vouw je ook de laatste punt er overheen.


Vouw het geheel weer open. Zet nu potlood streepjes op 9,5 cm vanaf de punt.
Doe dit bij alle punten. Snijd nu alles van elkaar.





Je hebt nu allemaal stukjes die weer op je basis kunnen.
LET OP. HET KLEINE STROOKJE ZAL IETS TE GROOT ZIJN.
DUS KIJK EERST EVEN OF ER NOG IETS AF MOET.
zo ja dan dit even een beetje bijsnijden.


Heb je alles naar je zin gerild, beinkt of voorzien van gesso dan kan je de basis beplakken.


Versier de kaart naar eigen idee, in het midden heb ik een tekst geplakt. En bovenop wat kerst-labels met een bloem en takjes. Maar je kan er natuurlijk geheel je eigen draai aan geven. De strookjes plak je aan de achterkant, die komen te voorschijn als je de kaart dicht doet.


En dit was de beschrijving van de workshop kaart van de Noor!Design vriendinnendag.
Hieronder nog even mijn uitwerking zoals ik hem als voorbeeld mee had.



Het is een lange post geworden maar ik hoop dat ik het zo duidelijk voor jullie heb
kunnen uitwerken. Veel plezier ermee !!



5 opmerkingen:

  1. Wauw wat schitterend!
    En ook een hele mooie en duidelijke uitleg.
    Dankjewel!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. was een erg leuke workshop dus dankjewel voor de leuke dag en nu ook de duidelijk uitgelegde tutorial
    groetjes corry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuke kaart. Ik heb dit model al eens gemaakt, ik vond hem toen niet zo leuk, maar nu ik deze zie denk ik wat gaaf. Misschien toch nog eens weer proberen. Bedankt voor de uitleg en de inspiratie.

    Groetjes Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk de tutorial leuke kaart is het geworden bedankt voor het delen .
    Groetjes Doris

    BeantwoordenVerwijderen